Michelangelo

          Michelangelo Buonarroti (1475-1564) (foto stanga) s-a nascut in localitatea Caprese din Toscana, o provincie a Italiei. Avea doar cateva saptamani cand familia lui s-a mutat la Florenta si l-a lasat in grija unei doici. Probabil ca destinul a jucat un rol important, pentru ca noua lui familie era una de pietrari. Michelangelo a afirmat el insusi ca interesul sau pentru sculptura a aparut in acele vremuri.

          Michelangelo a manifestat intotdeauna ambitii artistice si dupa ce a parasit scoala, el a devenit ucenicul lui Domenico Ghirlandaio - un pictor renumit de fresce din Florenta. Ghirlandaio si-a dat seama curand de geniul lui Michelangelo, si in anul 1489 l-a trimis sa studieze sculptura sub indrumarea lui Bertaldo.

          Nu dupa mult timp talentul lui Michelangelo a atras atentia lui Lorenzo de Medici care la vremea aceea conducea Florenta. Tanarul sculptor a locuit acolo, unde a studiat pana la moartea lui Lorenzo. El s-a reintors apoi la tatal lui si la fel ca si contemporanul sau mai varstic, Leonardo Da Vinci, a inceput sa studieze cu mult entuziasm anatomia. I s-a acordat chiar si privilegiul neobisnuit de a face disectii pe corpuri umane in biserica Santo Spirito, ca recompensa pentru scuptarea unui crucifix din lemn destinat preotului.

          In cursul anilor ce au urmat, Florenta a devenit instabila politic. Multi "noi" profeti i-au prezis caderea. In anul 1494 orasul a fost cucerit de Carol, rege al Frantei, si Michelangelo a parasit orasul. In anul 1496 el a fost invitat la Roma unde, printre alte lucrari, a sculptat celebra Pieta (foto dreapta). Aceasta statuie magnifica i-a adus multa faima. Michelangelo a fost chiar considerat cel mai mare sculptor al Italiei. Aceasta pozitie i-a asigurat prestigiul de-a lungul intregii vieti, nu lipsite de greutati.


          Michelangelo s-a intors la Florenta unde intre anii 1502-1504 a creat statuia inalta de 5 metrii, David (foto stanga). Noul papa, primul dintre cei 7 pentru care a lucrat, Iulius II, l-a invitat la Roma in anul 1505. Iulius i-a cerut sculptorului sa-i creeze un cavou. Acesta trebuia sa fie un monument impresionant, cu peste 40 de statui. Lui Michelangelo i-au trebuit mai mult de 8 luni doar ca sa-si aleaga piatra. In tot acest timp papa a devenit din ce in ce mai nerabdator, pentru ca in final sa renunte la lucrare.

          Foarte dezamagit, Michelangelo a parasit Roma dar surprinzator de repede a fost din nou invitat de Iulius. Mai rezonabil, acesta i-a cerut artistului sa-i creeze o statuie enorma din bronz care sa-l reprezinte. Sperand ca dupa incheierea acestei lucrari, va fi lasat sa lucreze la cavou, artistul a fost din nou dezamagit de cererea lui Iulius II de a decora tavanul Capelei Sixtine. Michelangelo a protestat explicandu-i papei ca pictura nu era chiar pasiunea lui, dar insistentele cu care i se cerea lucrarea l-au convins pe artist care si-a inceput munca la celebra capodopera. Nu dupa mult timp Michelangelo a inteles marea provocare care i se oferise si totodata, responsabilitatea enorma pe care o avea. El si-a concediat toate ajutoarele fiind hotarat sa duca singur munca la indeplinire. I-au trebuit 4 ani (1508-1512).

          In anul 1527, Roma se afla sub stapanirea lui Carol V, familia Medici fusese eliminata si Michelangelo se afla in situatie de a coordona constructia unor fortificatii. El a banuit ca fusese tradat si in anul 1532 a fugit la Venetia.

          La Roma a fost inscaunat Clement al II-lea si Michelangelo s-a reintors pentru a-si termina lucrarea la capela familiei Medici, din Florenta. El a terminat cavourile lui Guliano si Lorenzo di Medici in 1534, dupa care a parasit pentru totdeauna Florenta. Michelangelo a mers la Roma unde a lucrat la peretele altarului din Capela Sixtina a Vaticanului. El a creat Judecata de Apoi intre 1534-1541.

          Importanta realizarilor lui Michelangelo provine din intelegerea totala si admiratia pe care o arata corpului uman si gradarii cu care stia sa le exprime. Gandirea renascentista plasa omul in centrul universului si toate celelalte lucruri erau masurate si cantarite in functie de acesta. Michelangelo a concretizat aceasta viziune tratand forma umana intr-un mod idealizat.

          El a fost influentat de un pictor, Masaccio si de un sculptor, Donatello, insa cea mai buna inspiratie a sa a reprezentat-o sculptura antica.

          In Judecata de Apoi Michelangelo a utilizat contururile si formele corpului uman pentru a releva emotiile traite de personajele portretizate. Unele personaje sunt pictate in atitudini contorsionate, si criticii au considerat ca ele releva frustrari personale ale personajelor.

          Gama larga de miscari si gesturi imortalizate in aceasta lucrare sunt o dovada a intelegerii profunde a corpului uman si a felului in care acesta functioneaza, al lui Michelangelo. El a studiat si cunostea pozitia fiecarui muschi, os si tendon. Michelangelo nu a repetat o anumita pozitie a corpului in nici una din lucrarile sale fiind capabil sa memoreze toate detaliile unice.  

          Michelangelo s-a considerat un sculptor si chiar picturile sale au calitatea unei anumite tridimensionalitati. Cu toate acestea, artistul si-a dedicat ultimii 30 de ani din viata arhitecturii. Si in acest domeniu lucrarile lui au fost la fel de remarcabile ca si cele din sculptura.

          Papii succesivi i-au comandat numeroase lucrari. Cea mai importanta dintre ele a fost finalizarea bisericii Sf. Petru din Roma, ale carei lucrari incepusera inca din 1506, pe vremea lui Iulius al II-lea. Ca si in cazul Capelei Sixtine, la inceput Michelangelo a refuzat sa se inhame la o sarcina atat de dificila si apoi a acceptat si s-a pus pe treaba. Din pacate, el nu a reusit sa incheie lucrarea inainte mortii lui survenite la data de 18 februarie 1564.


Capela Sixtina 
Aceasta lucrare momnumentala este unica in istoria artei. Michelangelo a proiectat si a executat singur capodopera, aproape fara nici un ajutor in doar 4 ani. Pe cupola centrala a tavanului sunt executate noua picturi de dimensiuni mari ce redau povestea Creatiei, Pacatul Lui Adam si Potopul


         



     
          

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu